V súčastnosti, keď školy bojujú o každý cent sa používanie slobodného a otvoreného softvéru javí ako výhodná alternatíva k drahým softvérovým produktom. Princípy otvoreného softvéru:
1. právo na použitie programu na akýkoľvek účel,
2. právo študovať ako program pracuje,
3. právo na ďalšie šírenie programu,
4. právo na úpravu programu podľa svojich potrieb a na šírenie upravenej verzie,
umožňujú široké využitie v školstve. Podmienkou je nadšenie zo strany učiteľov a pochopenie zo strany vedenia školy. V našej škole zatiaľ využívame Windows, najskôr zo zvyku. Najschodnejšou možnosťou sa zdá byť používanie CD, DVD alebo USB kľúča s kompletným operačným systémom Linux, ktorý sa z daného média aj spúšťa. Keďže žiaci väčšinou poznajú niektorú verziu Windows, táto forma im umožní zoznámiť sa aj s Linux-om a potom bude už len na nich, čo sa rozhodnú používať.
Ďalšou možnosťou je využívanie FOSS (Free and Open Source Software) aplikácií v prostredí Windows. S tým mám praktickú skúsenosť. V našich školských počítačoch máme prehliadač Internet Explorer, ale väčšina žiakov radšej využíva Firefox, preto si ho aktívne sami inštalujú. To je zatiaľ prvá lastovička. Možno by bolo zaujímavé porovnať prácu s kúpeným kancelárskym balíkom MS-Office s prácou s balíkom OpenOffice.
V našej škole je trošku problém s výberom vhodného obsahu učiva informatiky, pretože máme rôznu skladbu študentov. Máme žiakov, pre ktorých je školský hardvér a softvér zastaralý a naopak žiakov, ktorý sú vďační za to čo máme. Aj tieto rozdiely by mohlo používanie slobodného a otvoreného softvéru odstrániť.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára